Am evitat pana acum sa scriu un post despre SRL-D pentru ca lumea virtuala (si nu numai lumea virtuala) este impanzita de foarte multe informatii legate de acest subiect. M-am razgandit pentru ca am constatat ca in continuare mai multe persoane eligibile pentru infiintarea acestui tip de societate comerciala nu cunosc notiunile sale de baza. Mai mult, dintre cei care au auzit de SRL-D si chiar au infiintat o asemenea societate, sunt multi care nu cunosc faptul ca SRL-D vine cu o serie de avantaje, dar si obligatii pentru tinerii intreprinzatori.
O sa prezint pe rand si punctual cele mai importante aspecte legate de SRL-D:
- cine poate infiinta un SRL-D: potrivit dispozițiilor art. 2 din OUG nr. 6/2011, cu modificarile si completarile aduse prin Legea 97/2014, poate infiinta un SRL-D persoana fizica majoră care:
- are capacitate juridica deplina de exercitiu;
- anterior inregistrarii SRL-D nu a mai detinut si nu detine calitatea de actionar sau asociat al unei intreprinderi constituite in Spatiul Economic European;
- infiinteaza pentru prima data o societate cu raspundere limitata in conditiile Legii nr. 31/1990, privind societatile comerciale;
- completeaza o declaratie, pe propria raspundere, sub sanctiunea legii penale, ca indeplineste conditiile la lit. b si o depune la registrul comertului o data cu cererea de inmatriculare a societatii.
Atentie! Daca SRL-D este constituita din mai multi asociati (legea impune un maxim de 5) toti trebuie sa indeplineasca conditiile aratate mai sus.
- avantajele infiintarii unui SRL-D fata de alte tipuri de societati comerciale:
– infiintarea este gratuita (trebuie doar capitalul social de minim 200 Ron si un timbru fiscal de 4 lei);
– beneficiaza de scutire de la plata contributiilor de asigurari sociale datortae de angajatori pentru 4 angati, in limita salariului mediu brut pe economie din anul anterior;
– poate să aplice pentru obtinerea unui ajutor financiar nerambursabil de pana la 10.000 euro (cu realizarea unor formalitati si in anumite conditii);
– beneficiaza de garantii acordate de Fondul National de Garantare a creditelor pentru IMM-uri, pana la 80% din valoarea creditului solicitat, in limita a 80.000 euro
- obligațiile care va revin in cazul detinerii calitatii de asociat sau asociat unic in SRL-D:
– sa instiinteze oficiul teritorial pentru intreprinderile mii si mijlocii si corporatii al AIPPIMM in a carui raza de competenta isi are sediul, in termen de 30 de zile de la infiintare;
– sa depuna la AIPPIMM situatiile financiare semestriale si anuale;
– sa angajeze cel putin 2 salariati in momentul in care face prima tragere din cadrul AFN –ului de 10.000 euro sau/si beneficiaza de creditul contragarantat
– sa reinvesteasca anual cel putin 50% din profitul realizat pe anul anterior.
Ce inseamna aceasta? Profitul pe care SRL-D il realizeaza intr-un an fiscal nu poate fi distribuit in anul urmator in totalitate catre asociati sub forma dividentelor. Trebuie ca firma sa achizitioneze utilaje si alte imobilizari corporale/necorporale la o valoare care sa atinga minim 50% din profit (ex. o firma de IT poate cumpara calculatoare, o brutarie poate cumpara cuptoare sau alte utilaje de panificatie, etc.).
Investitiile realizate nu conduc la o diminuare a impozitului pe profit datorat de SRL-D.
- pierderea statutului de SRL-D
Statutul de SRL-D se pierde in urmatoarele situatii:
- la data de 31 decembrie a anului in care se implinesc 3 ani de la infiintare!
- la implinirea a 45 de zile lucratoare de la data scadentei unei obligatii fiscale neonorate
- la data depunerii situatiei financiare semestriale sau anuale, daca cifra de afaceri a atins echivalentul in lei a 500.000 euro
- la data la care activitatea SRL-D inceteaza voluntar sau cand a fost declansata procedura de insolventa
- la data la care oricare dintre autoritatile competente constata ca firma nu mai indeplineste una din conditiile de infiintare
In termen de 45 de zile lucratoare de la pierderea calitatii de SRL-D, firma este obligata sa isi schimbe denumirea.
- pentru ce se poate obtine ajutorul financiar nerambursabil: s-a incetatenit ideea ca ajutorul financiar nerambursabil este de 10.000 euro. In realitate, acesta reprezinta cel mult 50%, dar nu mai mult de 10.000 euro sau echivalentul in lei din valoarea proiectului aferent planului de afaceri pentru care se face dovada surselor de cofinantare.
Deci, pentru a beneficia de acest ajutor financiar nerambursabil, trebuie intocmit un plan de afaceri care se depune in termenele si in conditiile stabilite la nivel central.
Planul de afaceri trebuie sa cuprinda investitii in active corporale si/sau necorporale pe o perioada determinata, in scopul realizarii unor obiective clare, concrete si reale.
Potrivit Ghidului solicitantului regasit pe www.aippimm.ro[1], sunt considerate cheltuieli eligibile, cheltuielie legate de: active corporale (terenuri, constructii, mobilier, echipament tehnologic, mijloace de transport marfa doar în directa legatura cu activitatile codului CAEN cu care se accesează programul), active necorporale (brevete, design industrial, marci de produse si servicii – francize, etichetare ecologica, etc. – dar şi realizare site in limita a maximum 10.000 lei), cheltuieli operationale: materii prime, stocuri, salarii (inclusiv asigurari sociale), chirie, utilitati, publicitate, consultanta pe diferite zone.
- cand se considera facilitatile acordate prin program necuvenite si se recupereaza:
– de la data de 31 decembrie a anului in care SRL-D-ul implineste 3 ani sau intra in insolventa;
-de cand SRL-D are mai puţin de 2 angajati si reinvesteste mai putin de 50% din profitul din anul fiscal precedent;
– cand intreprinzatorul debutant sau oricare dintre asociatii acestuia savarsesc fapte penale pentru care sunt condamnati prin hotarare judecatoreasca definitiva, in scopul de a beneficia de facilitatile OUG nr. 6/2011;
– cand a fost executata garantia acordata de FNGCIMM.
Facilitatile acordate prin program nu se considera necuvenite si nu se recupereaza, daca microintreprinderea isi pierde acest statut, devenind intreprindere mica sau mijlocie.
Sumele care rezulta din recuperarea facilitatilor acordate prin program, cu exceptia celor din executarea garantiilor acordate de FNGCIMM, sunt considerate creante fiscale.
[1] Publicat pana in momentul de fata doar pentru anul 2014, dar proiectul de Ghid pentru anul 2015 nu aduce modificari sub acest aspect
Pentru mai multe detalii, va invitam sa ne contactati!